Do podstawowego zakresu działania Zespołu d/s Pieczy Zastępczej należy:
1) opracowywanie i realizacja 3-letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej, zawierających między innymi coroczny limit rodzin zastępczych zawodowych;
2) zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w rodzinach zastępczych oraz rodzinnych domach dziecka;
3) organizowanie wsparcia osobom usamodzielnianym opuszczającym rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze i regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne, przez wspieranie procesu usamodzielnienia;
4) tworzenie warunków do powstawania i działania rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka oraz rodzin pomocowych;
5) organizowanie szkoleń dla rodzin zastępczych, prowadzących rodzinne domy dziecka, rodzin pomocowych i dyrektorów placówek opiekuńczo – wychowawczych typu rodzinnego oraz kandydatów do pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego;
6) organizowanie wsparcia dla rodzinnej pieczy zastępczej, w szczególności przez tworzenie warunków do powstawania:
a) grup wsparcia,
b) specjalistycznego poradnictwa;
7) zapewnienie przeprowadzenia przyjętemu do pieczy zastępczej dziecku niezbędnych badań lekarskich;
8) sporządzanie opinii o posiadaniu predyspozycji i motywacji do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
9) sporządzanie diagnozy psychofizycznej dziecka umieszczanego w pieczy zastępczej;
10) sporządzanie, na wniosek starosty opinii, w zakresie możliwości sprawowania przez rodzinę zastępczą pieczy zastępczej nad dzieckiem poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
11) kompletowanie we współpracy z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej dokumentacji związanej z przygotowaniem dziecka do umieszczenia w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka;
12) prowadzenie naboru kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
13) kwalifikowanie osób kandydujących do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych zawierających potwierdzenie ukończenia szkolenia, opinię o spełnianiu warunków i ocenę predyspozycji do sprawowania pieczy zastępczej;
14) organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
15) zapewnienie badań psychologicznych kandydatom do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz rodzinom zastępczym
i osobom prowadzącym rodzinne domy dziecka;
16) organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego, wydawanie świadectw ukończenia tych szkoleń oraz opinii dotyczącej predyspozycji do pełnienia funkcji dyrektora i wychowawcy w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego;
17) zapewnianie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji, biorąc pod uwagę ich potrzeby;
18) zapewnianie pomocy i wsparcia osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w ramach grup wsparcia oraz rodzin pomocowych;
19) organizowanie dla rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka pomocy wolontariuszy;
20) współpraca ze środowiskiem lokalnym, w szczególności z ośrodkiem pomocy społecznej, sądami i ich organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz z organizacjami społecznymi;
21) prowadzenie poradnictwa i terapii dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą i ich dzieci oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej;
22) zapewnianie pomocy prawnej osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w zakresie prawa rodzinnego;
23) dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej oraz formułowanie opinii do sądu dotyczącej zasadności dalszego pobytu dziecka w pieczy zastępczej;
24) przygotowywanie projektów opinii dotyczących:
- zasadności przysposobienia dziecka,
- kontaktów dziecka z rodziną biologiczną i wpływie tych kontaktów na dziecko,
- zasadności przysposobienia związanego ze zmianą miejsca zamieszkania dziecka na miejsce zamieszkania poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej mającej na celu stwierdzenie, że przysposobienie to leży w jego najlepszym interesie,
- zasadności wspólnego umieszczenia rodzeństwa w rodzinie przysposabiającej,
- możliwości nieumieszczania wspólnie rodzeństwa w rodzinie przysposabiającej
- z powodu nie znalezienia kandydata do przysposobienia rodzeństwa.
25) przygotowywanie projektów wniosków do sądu o wszczęcie z urzędu postępowania o wydanie zarządzeń wobec dziecka celem uregulowania jego sytuacji prawnej
w przypadku, gdy od umieszczenia w rodzinnej pieczy zastępczej upłynęło 18 miesięcy;
26) prowadzenie działalności diagnostyczno-konsultacyjnej, której celem jest pozyskiwanie, szkolenie i kwalifikowanie osób zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzenia rodzinnego domu dziecka, a także szkolenie i wspieranie psychologiczno-pedagogiczne osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą oraz rodziców dzieci objętych tą pieczą;
27) przeprowadzanie badań pedagogicznych i psychologicznych oraz analizy, sytuacji osobistej, rodzinnej i majątkowej kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
28) zapewnianie rodzinom zastępczym zawodowym i niezawodowym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka poradnictwa, które ma na celu zachowanie i wzmocnienie ich kompetencji oraz przeciwdziałanie zjawisku wypalenia zawodowego;
29) przygotowanie corocznego sprawozdania z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej;
30) zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających;
31) organizowanie opieki nad dzieckiem, w przypadku gdy rodzina zastępcza albo prowadzący rodzinny dom dziecka okresowo nie może sprawować opieki, w szczególności z powodów zdrowotnych lub losowych albo zaplanowanego wypoczynku;
32) wspieranie rodzin zastępczych, koordynowanie planów pracy z rodziną i dzieckiem;
33) udział w zespołach ds. okresowej oceny sytuacji dziecka w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
34) pozyskiwanie nowych rodzin zastępczych i pomocowych;
35) prowadzenie rejestru danych o osobach zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej, lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz przekazywanie danych do właściwego sądu;
36) prowadzenie rejestru danych o osobach pełniących funkcję rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzących rodzinny dom dziecka oraz przekazywanie danych do właściwego sądu;
37) dokonywanie oceny rodziny zastępczej lub prowadzącego rodzinny dom dziecka pod względem predyspozycji do pełnienia powierzonej im funkcji oraz jakości wykonywanej pracy;
38) współpraca z sądem oraz przekazywanie informacji do właściwego sądu o całokształcie sytuacji osobistej dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka oraz sytuacji rodziny dziecka;
39) przygotowywanie rodziny zastępczej oraz prowadzących rodzinne domy dziecka na przyjęcie dziecka w szczególności poprzez udzielenie szczegółowych informacji o dziecku
i jego sytuacji rodzinnej, w tym informacji o rodzeństwie, oraz zapewnienie, w miarę potrzeby, kontaktu z dzieckiem przed umieszczeniem go w tej rodzinie lub rodzinnym domu dziecka oraz przekazywanie dokumentacji dotyczącej dziecka umieszczanego
w rodzinie zastępczej;
40) umożliwianie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinny dom dziecka uzyskanie porady w poradni psychologiczno-pedagogicznej lub w innej poradni specjalistycznej oraz podjęcie specjalistycznej terapii;
41) przygotowywanie planu pomocy dziecku, we współpracy z odpowiednimi służbami;
42) współudział w wyznaczaniu opiekuna, a w szczególnych przypadkach pełnienie roli opiekuna pełnoletniego wychowanka rodziny zastępczej i placówki opiekuńczo-wychowawczej;
43) opracowywanie wspólnie z osobą usamodzielnianą indywidualnych programów usamodzielnienia się, w tym zakresie współpraca z innymi pracownikami PCPR;
44) dokonywanie oceny końcowej procesu usamodzielnienia pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej;
45) pomoc psychologiczna w rozwiązywaniu problemów wychowawczych w rodzinach zastępczych poprzez diagnozę, poradnictwo i oddziaływania terapeutyczne;
46) monitoring rodzin zastępczych w aspekcie ich sytuacji (stanu) psychologicznej w procesie wychowawczym dzieci;
47) pomoc psychologiczna (konsultacje) dla dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych oraz ich rodziców;
48) wykonywanie czynności związanych z kontrolą w rodzinach zastępczych i rodzinnych domach dziecka;
49) uczestnictwo w zespołach problemowych;
50) prowadzenie specjalistycznego poradnictwa;
51) prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej oraz Punktu Interwencji Kryzysowej;
52) udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
53) szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu;
54) doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu;
55) podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
56) sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
57) sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej;
58) opracowywanie i aktualizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka;
59) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
60) udzielanie cudzoziemcom pomocy w zakresie interwencji kryzysowej;
61) opracowanie i realizacja powiatowego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie;
62) opracowanie i realizacja programów służących działaniom profilaktycznym mającym na celu udzielanie specjalistycznej pomocy, zwłaszcza w zakresie promowania i wdrożenia prawidłowych metod wychowawczych w stosunku do dzieci w rodzinach zagrożonych przemocą w rodzinie;
63) zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia;
64) zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach interwencji kryzysowej;
65) opracowywanie i realizacja programów korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie;
66) przygotowywanie dokumentacji, projektów decyzji dot. udzielania świadczeń w ramach rodzinnej pieczy zastępczej, w szczególności:
a) świadczeń na pokrycie kosztów utrzymania dziecka umieszczonego w rodzinnej pieczy zastępczej,
b) dodatku z tytułu umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej zawodowej, na podstawie przepisów o postępowaniu w sprawach nieletnich,
c) dodatku z tytułu niepełnosprawności dziecka,
d) świadczeń jednorazowych na pokrycie niezbędnych wydatków związanych z potrzebami przyjmowanego dziecka,
e) świadczeń jednorazowych lub okresowych na pokrycie wydatków związanych
z wystąpieniem zdarzeń losowych lub innych zdarzeń mających wpływ na jakość sprawowanej opieki,
f) dofinansowania do wypoczynku dziecka poza miejscem zamieszkania,
g) przyznania środków finansowych na utrzymanie lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym lub domu jednorodzinnego,
h) świadczeń na pokrycie kosztów przeprowadzenia niezbędnego remontu,
i) przyznania środków finansowych na pokrycie innych nieprzewidzianych kosztów związanych z opieką i wychowaniem dziecka oraz funkcjonowaniem rodzinnego domu dziecka;
67) przygotowywanie dokumentacji, projektów decyzji dot. przyznawania pomocy pieniężnej na usamodzielnienie, na kontynuowanie nauki, zagospodarowanie w formie rzeczowej osobom usamodzielnianym opuszczającym pieczę zastępczą;
68) przygotowywanie dokumentacji oraz projektów umów dotyczących pełnienia funkcji zawodowej rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
69) przygotowywanie projektów umów dotyczących pełnienia funkcji rodziny pomocowej oraz informacji do sądu w tych sprawach;
70) przygotowywanie projektów umów dotyczących zatrudnienia osoby do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich;
71) monitorowanie zmian u rodzin mających wpływ na przyznane świadczenia;
72) przygotowywanie list wypłat udzielanej pomocy pieniężnej w ramach rodzinnej pieczy zastępczej i dla pełnoletnich wychowanków;
73) przygotowywanie projektów porozumień w sprawach umieszczania dzieci w rodzinnej pieczy zastępczej i ponoszenia wydatków za ich pobyt, z właściwymi powiatami
i gminami;
74) kompletowanie dokumentacji oraz przygotowywanie projektu decyzji w sprawie odpłatności rodziców za pobyt ich dzieci w pieczy zastępczej;
75) prowadzenie spraw związanych z dochodzeniem świadczeń alimentacyjnych na rzecz dziecka przebywającego w rodzinnej pieczy zastępczej;
76) współpraca przy przekazywaniu do Biura Informacji Gospodarczej informacji o powstałych zaległościach z tytułu nieponoszenia opłaty;
77) przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet
w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;
78) pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet
w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;
79) współpraca z ośrodkami adopcyjno – opiekuńczymi, sądem, kuratorami, policją, współpraca ze środowiskiem lokalnym, szkołami, ośrodkami pomocy społecznej;
80) organizacja i nadzór pracy w systemie informatycznym POMOST;
81) współpraca z Sekcją Pomocy Instytucjonalnej;
82) prowadzenie ewidencji sprzętu i środków nietrwałych;
83) nadzór nad przejętym przez Centrum majątkiem trwałym;
84) wykonywanie zadań na potrzeby obronne państwa;
85) realizacja innych zadań na polecenie Dyrektora PCPR.